Hopp til hovedinnhold

Økt saksbehandlingstid ved overgang til advokatloven

Advokatloven og ny advokatforskrift trer i kraft 1. januar 2025. Tilsynsrådet vil da endre navn til Advokattilsynet, og være underlagt dette nye regelverket. På grunn av overgangen, vil det i en periode måtte påregnes økt saksbehandlingstid hos oss.

Etter det nye regelverket må alle som skal starte opp advokatvirksomhet søke om advokatbevilling, også de som har en «passiv» advokatbevilling etter det gamle regelverket. Adgangen til å ha en passiv advokatbevilling faller bort med advokatloven. Det skal godtgjøres at man vil oppfylle forpliktelser knyttet til sikkerhetsstillelse, revisjon og betaling av bidrag når man søker om advokatbevilling, se advokatloven § 4 første og andre ledd. Alle søkere må fremlegge en utvidet ordinær politiattest. Den som har advokatbevilling etter det gamle regelverket, vil kunne søke etter en forenklet prosess, uten å måtte dokumentere praksis, prosedyreerfaring eller advokatkurs igjen, se § 6 første ledd. Nytt skjema for søknad om advokatbevilling vil være tilgjengelig på våre nettsider senest 2. januar 2025.

Personer som i dag har advokatbevilling, og nylig har meldt fra til oss at de skal starte opp advokatvirksomhet i 2025, kan ikke påregne behandling før det nye regelverket har trådt i kraft. Da vil vi ta kontakt. Fakturaer på bidrag for 2025 vil først bli sendt ut etter 1. januar 2025, og man kan ikke søke om utvidet ordinær politiattest hos politiet før dette tidspunktet. Først når alle vilkårene for advokatbevilling er på plass, vil man bli inntatt i advokatregisteret.

For advokater som er registrert i Tilsynsrådets register ved årsslutt, og som skal drive advokatvirksomhet fra et annet foretak fra 1. januar 2025, er det tilstrekkelig å sende oss melding om firmaendring i tråd med informasjonen om dette på vår nettside.