Hopp til hovedinnhold

Tilsyn

Advokater skal hvert år sende inn «Egenerklæring med revisoruttalelse» og årsregnskap til Advokattilsynet for det advokatforetaket hvor det drives advokatvirksomhet. Dette materialet gjennomgås av revisjonsteam i EY eller KPMG, på vegne av Advokattilsynet. På denne måten er alle advokatforetak med regnskapsplikt og alle advokater med ansvar for gjennomføring av regnskapsplikten underlagt et årlig dokumentbasert tilsyn. 

Advokattilsynet gjennomfører i tillegg stedlige eller dokumentbaserte tilsyn hos advokater og advokatforetak, jf. advokatloven § 45. Formålet med tilsyn er å forebygge skade eller tap for klienten, samt bidra til at advokatene har nødvendig tillit i samfunnet. Advokattilsynet driver aktivt og oppsøkende tilsyn og kontrollerer at advokater har innrettet sin virksomhet i tråd med relevante lover og forskrifter. Advokattilsynet iverksetter korrigerende tiltak i tilfeller der det avdekkes mangelfull etterlevelse av regelverket. Advokattilsynet gir også veiledning innenfor sine tilsynsområder.

Tilsynsvirksomheten er risikobasert og vil normalt innebære kontroll med advokatens/advokatforetakets etterlevelse av hvitvaskingsregelverket, organisering og behandling av betrodde midler. Regnskapsførsel og ajourhold vil også rutinemessig kontrolleres. Andre forhold ved advokatvirksomheten kan kontrolleres dersom Advokattilsynet finner det nødvendig.

Stedlige tilsyn kan også besluttes gjennomført på grunnlag av forhold avdekket ved gjennomgang av egenerklæring, revisoranmerkninger, tips fra klienter, informasjon mottatt fra andre kontrollorgan eller fra påtalemyndigheten. 

Beslutning om gjennomføring av tilsyn blir meddelt advokatforetaket pr. brev eller e-post. 

Advokater plikter, uten hinder av taushetsplikten, å gi de opplysninger som er nødvendige for Advokattilsynets kontroll, jf. advokatloven § 62 tredje og fjerde ledd. Advokattilsynet har et vidt skjønn ved vurderingen av om innhenting av opplysninger i det enkelte tilfelle er å anse som nødvendig, jfr. Prop. 214 L (2020–2021) pkt. 24 (departementets merknad til § 62). Hvilke opplysninger som anses nødvendige vil variere med ulike typer tilsyn og bakgrunnen for dem.

Dokumentbasert tilsyn
Advokattilsynet kan tilskrive advokat/advokatforetaket og be advokatforetaket dokumentere enkelte forhold knyttet til driften av advokatvirksomheten. Ved slike henvendelser kan advokaten/foretaket også bli bedt om å redegjøre nærmere for enkelte forhold knyttet til driften. Dersom Advokattilsynets gjennomgang av det mottatte materialet avdekker eventuelle uregelmessigheter, kan Advokattilsynet følge opp saken gjennom en utvidelse av tilsynet. 

Stedlig tilsyn
Revisorer i EY og KPMG (senere omtalt som tilsynsrevisor) gjennomfører stedlige tilsyn på vegne av Advokattilsynet. Representanter fra Advokattilsynet kan delta på slike tilsyn. Advokattilsynet kan også selv gjennomføre tilsyn.

Advokatforetaket får tilsendt dokumentasjonsliste i forkant av stedlig tilsyn. Eksempel på dokumentasjonsliste her. Dokumentasjonsoversikten er ment å være fullstendig, men revisor kan, etter en konkret vurdering, etterspørre ytterligere dokumentasjon. Ved usikkerhet omkring innholdet i dokumentasjonslisten anbefales advokaten å ta kontakt med revisor i god tid før tilsynet for å avklare spørsmål og sikre at dokumentasjon er klar i forkant av tilsynet, da dette medfører en mer effektiv prosess. Advokattilsynet forventer at tilsynsrevisor gis lesetilgang til advokatforetakets elektroniske regnskapssystem i forbindelse med gjennomføring av slike tilsyn.

Etter at beslutningen om å avholde stedlig tilsyn er kommunisert til advokatforetaket, vil tilsynsrevisor ta kontakt for å avtale dato for gjennomføring av tilsynet. 

Gjennomføringen av det stedlige tilsynet er gjerne todelt, hvor første del er en intervju-/diskusjonsbasert gjennomgang av advokatens virksomhet. Her bes advokaten blant annet om å redegjøre for sine klientgrupper og oppdragstyper, interne rutiner og andre forhold som er aktuelle, basert på bakgrunnen for Advokattilsynets vedtak om å gjennomføre tilsyn. Intervjudelen kan også innebære spørsmål knyttet til den praktiske forståelsen av hvitvaskingsregelverket og hvordan foretakets virksomhetsinnrettede risikovurdering og interne anti-hvitvaskingsrutiner forstås og praktiseres. Den andre delen er dokumentbasert hvor tilsynsrevisor gjennomgår mottatt dokumentasjon for kontroll av etterlevelse av relevante lover og regler, samt underlag for den innledende intervjudelen. 

Når det stedlige tilsynet er gjennomført vil tilsynsrevisor skrive en rapport om faktiske forhold avdekket ved tilsynet. Utkast til rapport oversendes advokaten for gjennomgang. Dersom vedkommende har kommentarer eller innvendinger til rapportutkastets innhold, vil tilsynsrevisor vurdere om det er behov for å korrigere teksten. Enkelte kommentarer hensyntas direkte i rapporten. Dette gjelder normalt merknader rettet mot presisjonsnivå i faktumbeskrivelser. Øvrige kommentarer kan vedlegges rapporten ved oversendelse til Advokattilsynet. Dette sikrer at Advokattilsynets styre har kommentarene til tilsynsrapporten, herunder kommentarer om uenighet knyttet til dens innhold, tilgjengelig ved sin behandling av rapporten. Advokaten får dessuten anledning til å komme med en uttalelse til tilsynsrapporten direkte til Advokattilsynet innen to uker etter at endelig rapport er oversendt dit.

I de tilfellene der tilsynet ikke har avdekket vesentlige avvik eller mangler, vil tilsynsrapporten normalt bli tatt til etterretning.

Dersom tilsynet avdekker at advokaten har opptrådt i strid med regler gitt i eller i medhold av lov, kan Advokattilsynet gi pålegg om retting av forholdet, jf. advokatloven § 45 fjerde ledd.

Advokattilsynet dekker i utgangspunktet kostnadene ved tilsyn. Dersom tilsynet avdekker brudd på regler gitt i eller i medhold av lov, kan Advokattilsynet kreve at advokaten eller advokatforetaket dekker utgiftene ved tilsynet, jf. advokatforskriften § 45 andre ledd. Krav om refusjon er tvangsgrunnlag for utlegg.